Konsertit

Torstai 26.5.2016 klo 19.00 – Rovaniemen kirkko

GREGORIAN: Kynttiläkonsertti varhaisen suomenkielisen gregoriaanisen laulun säestämänä.
Seitakuoron miesäänet, Rovaniemi.

Festivaalin avauskonsertissa tarjoillaan tänä vuonna vanhempaa musiikkia kuin kertaakaan aiemmin: sävelmät ovat peräisin jopa yli 1000 vuoden takaa. On hämmästyttävää, kuinka jo keskiajalla oli katolisiin kirkkoihin muodostunut vakiintunut lauluperinne, jossa tiettyjä samoja lauluja laulettiin samoina päivinä kirkoissa ympäri Eurooppaa. Nämä messujen osat ja muut toimitukselliset laulut oli kirjoitettu ylös varhaisella nuottikirjoituksella ja painettu kokoelmiksi, jotka sitten matkustivat maasta toiseen. Erityisen vahvasti laulujen yhtenäisyyteen oli vaikuttanut laulajien koulu, Schola Cantorum, jonka paavi Gregorius oli perustanut 600- ja 700-lukujen taitteessa. Näihin yksiäänisiin lauluihin viitataankin yleisesti gregoriaanisena lauluna.

Myös suomessa laadittiin omia kirkollisia ohjekirjoja latinankielisistä lauluista jo 1000-luvun alkupuolella. Myöhemmin uskonpuhdistuksen myötä 1500-luvulla alettiin lauluja kääntää kansankielelle. Vaikka katolinen usko alkoi jo väistyä, pidettiin vanhoista tutuista melodioista vielä kiinni. Suomen kielen myötä niitä kuitenkin varioitiin ja käytännössä näin syntyi uusia suomalaisia gregoriaanisia lauluja. Lauluja on säilynyt huomattava määrä mm. Codex Westh- ja Officia Missae -kokoelmissa. Konsertin laulut ovat pääosin näistä kokoelmista helluntain ja Pyhän Kolminaisuuden teemoihin liittyen, joskin niiden kokoamisessa on käytetty hieman taiteellista vapautta.

Seitakuoro on maineikas rovaniemeläinen kamarikuoro, jonka tavoitteena on esittää haasteellista kuoromusiikkia pohjoisessa sekä tuoda esiin pohjoista musiikkia laajemminkin. Seitakuoro pyrkii muodostamaan konserttiohjelmistaan aina kokonaisuuksia ja perehtymään kunkin kokonaisuuden edellyttämiin esitystapoihin. Seitakuoron miesääniä KontraPunctumin konserttiin on ohjannut Seitakuorossa itsekin laulava, KontraPunctumin taiteellinen johtaja Mikko Vehkaperä.

Liput 15/10 €, myynnissä 1.4.2016 alkaen. Ennakkomyynti Korundissa.

Osta lippu!


 

Perjantai 27.5.2016 klo 19.00 – Korundi

CONSORT: Musiikkia gambayhtyeelle renessanssiajan Britanniasta ja Benelux-maista.
Eloisa Consort, Helsinki: Johanna Kilpijärvi ja Martti Laivuori, diskanttigamba, Anthony Marini ja Pieta Mattila, tenorigamba, Louna Hosia, bassogamba.

Renessanssi sanana tarkoittaa uudelleensyntymistä, ja sitä aikakausi todellakin oli. Renessanssi toi suuria muutoksia keskiajan musiikkiin: muun muassa moniäänisyys lisääntyi, sointuja alettiin käyttää aivan uusilla tavoin ja polyfoniasta tuli sävellysten vallitseva käytäntö. Samalla säveltäjien taidot kohosivat ja tuloksena oli yhä monipuolisempia ja vaikuttavampia teoksia. Tämä vaati luonnollisesti lisää taitoa myös musiikin tulkitsijoilta. Sekä laulajien ja soittajien virtuoottisuus alkoikin pikku hiljaa kehittyä renessanssin aikana.

Renessanssin aikana alettiin myös soittimet vähitellen nähdä samanarvoisena tapana tehdä musiikkia vokaalimusiikin rinnalla. Toki useissa aikakauden teoksissa eri ääniä voidaan aivan yhtä hyvin laulaa kuin soittaakin siihen sopivalla soittimella, mutta yhä enemmän alkoi esiintyä myös soittimille erityisesti tehtyä musiikkia (käytännössä siis mahdotonta laulettavaa). Teoksia sävellettiin paljon puhaltimille, mutta Englannissa moniäänisen instrumentaalimusiikin lippulaivaksi nousi consort-musiikki, jota yleensä ja edistyneimmillään soitettiin erikokoisilla viola da gamboilla. Mestareiden käsissä consortissa ei enää ollutkaan kyse pelkästään tanssiaisten taustamusiikista, vaan täysipainoisista, konserttikelpoisista polyfonisista sävellyksistä. Runsassävyiset gambat tarjosivat tulkintaan lisää mahdollisuuksia.

Eloisa Consort koostuu helsinkiläisistä musiikin ammattilaisista ja opiskelijoista. He saivat syksyllä 2015 Suomen Kulttuurirahaston omistaman viola da gamba -perheen käyttöönsä ja perehtyvät consort-musiikin parhaimmistoon nyt usean konsertin voimin. Yksi konserteista kuullaan KontraPunctum-festivaalilla.

Liput 15/10 €, myynnissä 1.4.2016 alkaen.

Osta lippu!


 

Lauantai 28.5.2016 klo 15.00 – Lapin musiikkiopisto

KLAVEERI: Jean-Philippe Rameaun a-mollisarja ja muita ranskalaisia merkkiteoksia barokin huippuvuosilta.
Väinö Jalkanen, cembalo ja klavikordi, Rovaniemi.

Barokin aikaan musiikkikulttuuri kukoisti kirkoissa, hoveissa, ruhtinasperheissä ja aateliston ja porvareidenkin kodeissa. Taiteeseen panostettiin laajalti ja säveltäjät saivat kirjoittaa runsaasti toinen toistaan viehättävämpiä teoksia tilausta vastaan. Barokin olemus, ylenpalttisuus, iloisuus ja koristelu, kuuluvat aikakauden musiikissa hyvin selvästi. Eri maissa kehittyi kuitenkin myös omanlaisiaan tapoja barokkimusiikkiin. Ranskassa barokkimusiikia leimasi tanssillisuus, joka oli hovin määräämä yleinen ihanne.

Jean-Philippe Rameau oli yksi ranskalaisen barokin merkkisäveltäjiä. Hän sävelsi niin oopperoita, motetteja kuin instrumentaalimusiikkiakin. Erityisesti Rameau kunnostautui cembalosäveltäjänä ja hänen monipuoliset cembalosarjansa kuuluvatkin ranskalaisen barokkikamarimusiikin merkkipaaluihin. Barokin aikaan alettiin muutenkin säveltää enemmän juuri tietyille soittimille ja myös kosketinsoittimet kelpuutettiin jo varteenotettaviksi soolosoittimiksi eikä vain säestämään viuluja tai puhaltimia. Cembalon harjoitussoittimena käytettiin monesti klavikordia, jossa ääni syntyy pienen neulan lyödessä metallikieliä. Kompaktin kokonsa ja vienon äänensä vuoksi soitin oli kuitenkin suosittu myös kotikonserteissa.

Väinö Jalkanen on rovaniemeläislähtöinen pianotaiteilija. Hän on opiskellut pianonsoittoa Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa, Budapestin Liszt-Akatemiassa, Sibelius-Akatemiassa sekä Lapin musiikkiopistossa. Pääinstrumenttinsa pianon lisäksi Jalkanen on aina ollut kiinnostunut myös vanhasta musiikista, ja cembalonsoitonopinnot alkoivatkin jo 10-vuotiaana Lapin musiikkiopiston sinisellä cembalolla. Sittemmin Jalkanen on opiskellut cembalonsoittoa fragmentinomaisesti Annamari Pölhön johdolla Sibelius-Akatemiassa sekä Miklós Spányin johdolla Budapestissä. KontraPunctumin konsertissa Väinö esiintyy myös klavikordin ääressä.

Vapaa pääsy, ohjelmamaksu 10 € (ovelta).


 

Lauantai 28.5.2016 klo 20.00 – Rovaniemen kirkko

POLYFONIA: Renessanssin juhlaa Palestrinan, Victorian ja maanmiestensä seurassa.
Lauluyhtye Versio, Helsinki/Jyväskylä.

Festivaalin avauskonsertissa torstaina kuultiin keskiaikaista gregoriaanista musiikkia. Lauantain-illan konsertin painopiste puolestaan on renessanssiajan (noin 1400–1600) vokaalipolyfoniassa, eli itsenäisistä äänistä koostuvassa moniäänisessä musiikissa, jonka perustana ovat juuri nuo samat keskiajalla yleiseen käyttöön vakiintuneet gregoriaaniset sävelmät. Renessanssin aikaan säveltäjät valitsivat näitä jo olemassa olevia gregoriaanisia sävelmiä teostensa perustaksi, cantus firmukseksi, ja rakensivat sen ympärille itsenäisistä äänistä koostuvan moniäänisen teoksen. Gregoriaanisten kirkollisten sävelmien käyttäminen musiikillisena materiaalina takasi säveltäjille myös katolisen kirkon hyväksynnän, kun elettiin uskonpuhdistuksen aikaa.

1500-luvun musiikilliset keskukset Euroopassa olivat Burgundin ja Flanderin alueet, joissa cantus firmus -tekniikkaan perustuva polyfonia kukoisti. Tämän vastapainona Italiassa ns. Venetsian koulukunnalle olivat tyypillisiä monikuoroisuus, riemukas juhlavuus sekä soitinten ja erilaisten kokoonpanojen tuomat äänenvärien yhdistelmät. Aikakauden säveltäjät olivat aikansa huippulahjakkuuksia ja julkkiksia. Erilaiset polyfoniset rakennelmat ja kontrapunktin saumaton rauha saavat kuulijat vielä tänäkin päivänä haukkomaan henkeään. Konsertissa on mukana on sekä perinteisiä cantus firmus -tekniikkaan perustuvia polyfonisia teoksia että Venetsian koulukunnalle tyypillistä monikuorotekniikkaa. Valon ja varjojen vuorovaikutuksessa kulkevien ylistävien ja kiitosta ilmaisevien tekstien vastapainona ovat ristiinnaulitseminen, suru, kuolema ja ihmisen riittämättömyys.

Lauluyhtye Versio on vuonna 2003 perustettu vanhaan musiikkiin keskittyvä a cappella -kokoonpano, jonka ohjelmiston ydintä rikastuttaa aika ajoin oman aikamme musiikki. Yhtyeen kokonaissointiin tuo oman värinsä mies- ja naisäänien yhdistäminen väliäänissä eli tenori- ja alttostemmoissa. Lauluyhtye Version jäsenet ovat musiikin ammattilaisia ja pitkän linjan harrastajia, joita yhdistää rakkaus renessanssin vokaalipolyfoniaan. Eri puolilta Suomea tulevat yksitoista laulajaa ovat Mikko Eskelinen, Hannele Huhtinen, Heikki Isotalo, Jarmo Lintamo, Minna Muukkonen, Anne Palo, Aino Peltomaa, Sampo Rantakokko, Hilkka Rauhala, Timo Turtiainen ja Kristiina Vähäkangas.

Liput 15/10 €, myynnissä 1.4.2016 alkaen. Ennakkomyynti Korundissa.

Osta lippu!


 

Sunnuntai 29.5.2016 klo 16.00 – Korundi

TRIO: Vauhdikkaita barokkisäveliä kahdelle viululle ja basso continuolle Itä-Euroopan maista.
Oulu Consort, Oulu: Antto Vanhala, barokkiviulu ja musiikin johto, Laura Kangas, barokkiviulu, Riina Salminen, barokkisello, Saara Vanhala, cembalo. Vierailijana lauluyhtye Punctum, Rovaniemi.

Barokki oli suurten mestareiden ja tuotteliaiden säveltäjien aikaa. Esimerkiksi Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Georg Philipp Telemann, Arcangelo Corelli, Domenico Scarlatti ja Jean-Baptiste Lully ovat kaikki suuria nimiä, joiden musiikkia esitetään vielä nykyaikanakin paljon. Usein barokin ajalta näihin päiviin asti säilynyt musiikki tuleekin Saksasta, Italiasta, Ranskasta, Britanniasta tai muualta Länsi-Euroopasta. Musiikkia tehtiin toki myös kaikkialla muualla Euroopassa, se on vain kadonnut enemmän jälkipolvilta. Onneksi myös Itä-Euroopan alueelta Balkanilta Pietariin saakka on säilynyt joitakin helmiä ja niitä löydetään koko ajan lisää. Alueen musiikki on yleensä selvästi barokin yleistä tyyliä noudattavaa, mutta myös satunnaisia itämaisia vivahteita on maiden kansanmusiikista monesti sekoittunut teoksiin mukaan.

Näitä vivahteita voi etsiä myös festivaalimme päätöskonsertissa. Säveltäjänimiä ovat mm. Samuel Capricornus, Jan Dismas Zelenka ja František Ignác Antonín Tůma. Ohjelmistossa painottuu barokille tyypillinen, ehkä jopa kaikkein suosituin esitysmuoto, eli triosonaatti: kahta solistista soitinta säestää cembalon ja sellon basso continuo. Mukana on myös hieman laulua, kun isäntäyhtye Punctum vierailee konsertissa.

Vuonna 2013 perustettu Oulu Consort -yhtye esiintyy ohjelmiston mukaan vaihtelevin kokoonpanoin, pienyhtyeestä orkesteriin. Yhtyeen soittajat ovat musiikin ammattilaisia; taiteellisena johtajana toimii viulisti Antto Vanhala. Yhtyeen tavoitteena on esittää vanhaa musiikkia tuoreen ilmaisuvoimaisesti ja korkeatasoisesti, pyrkien ymmärtämään eri aikakausien musiikillista kieltä ja säveltäjien ilmaisukeinoja. Ohjelmiston pääpaino on barokin ajan musiikissa, erityisesti harvemmin kuultujen säveltäjien teoksissa.

Liput 15/10 €, myynnissä 1.4.2016 alkaen.

Osta lippu!